Yoga haram yoga halal

Majlis Fatwa Kebangsaan putuskan senaman yoga haram bagi orang Islam mengamalnya sebab ia adalah amalan penganut Hindu sebab ada unsur-unsur mentera. Bagaimanapun ada pihak2 yang mempersoalkan keputusan fatwa ini termasuk NGO Islam.

Dalam bab ini aku tak berani nak cakap sama ada betul ke yoga ni ada amalan2 mentera seperti Hindu sebab aku tak pernah bersenam yoga. Lagi pun bab-bab hukum hakam agama ini aku tak berani nak usik dan lebih baik aku serah kepada mereka yang pakar.

Sudah pastilah Majlis Fatwa yang terdiri orang bijak pandai agama Islam adalah keputusan yang aku tidak berani ragui. Aku percaya majlis ini sudah membuat kajian, penilaian dan mengambil pandangan sebelum membuat sesuatu fatwa (penting sebab ia libatkan dosa dan pahala). Sebab itulah apabila ada pihak2 termasuk orang Islam sendiri mempersoalkan fatwa ini, aku sendiri garu kepala.

Apa nak jadi dengan orang Islam di Malaysia hari ini. Sudahlah berpaling tadah menyokong segala tindak tanduk orang kafir yang mahu menjahanamkan orang Islam kini ada pula yang meragui keputusan yang dibuat oleh alim ulamak Islam.

Bagi aku mudah sahaja. Buat apa kita amalkan senaman agama orang lain sedangkan sembahyang lima waktu sehari semalam juga adalah satu senaman yang cukup baik untuk diamalkan. Kenapa kita beriya2 benar nak beryoga sedangkan orang Islam sendiri sudah ada senaman mereka?

Lagipun kalau fatwa telah putuskan ia haram, maka haramlah ia. Buat apa persoal lagi. Aku tidak dapat bayangkan andai kita sendiri persoal keputusan fatwa apatah lagi orang bukan Islam, tentunya memandang rendah institusi ini.

Yoga telah difatwakan sebagai haram kepada orang Islam, maka ia haram untuk diamalkan. Maknanya tiada istilah "yoga halal".

Cukuplah puak2 Pas dan PKR (Islam) yang menyokong puak2 DAP yang mahu mahu membina ladang babi besar-besaran di Selangor dan Kedah. Janganlah pula Majlis Fatwa juga dipersoalkan.

Post a Comment

0 Comments